Diagnostika a léčba syndromu diabetické nohy pro praxi
  Daniela Čechurová, Zdeněk Rušavý et al.
Obecný přehled

Terapie

Kasuistiky

Edukace

V podiatrické ambulanci v Düsseldorfu, která vznikla v roce 1984, zaznamenali pokles nad i podkolenních amputací o 60%. Stupeň malých amputací se nezvýšil, ale stupeň amputací ischemické etiologie vzrostl z 55% na 92%. Z toho vyplývá, že edukací jsme schopni ovlivnit hlavně defekty neuropatické.

Edukaci diabetiků se syndromem DN si můžeme rozdělit na primární, sekundární a terciární. Primární edukace je určena diabetikům v rizikové skupině vzniku vředu, zatím bez jeho anamnézy (viz diagnostika rizikových pacientů). Sekundární edukace pro skupinu s recidivujícími defekty a terciární edukace je věnována nemocným po amputacích. Nedostatkem zůstává skutečnost, že se zaměřujeme až na edukaci sekundární nebo terciární. Podle závažnosti rizika můžeme nemocným věnovat patřičně diferencovanou péči.

Edukace edukátorů

Na prvním místě by měli projít odbornou edukací edukátoři sami. K tomu, aby jejich práce přinášela kladné výsledky, je nutné aby byla kvalitní jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. Je nutné brát v potaz, zda edukace je skupinová nebo je individuální. Zda se jedná o nemocného "zatím jen" v riziku, nebo zda máme před sebou diabetika propuštěného po 3 měsících z nemocnice s amputací pod kolenem. Nesmí se zapomínat, že se často jedná o pacienty špatně pohyblivé, s postiženým zrakem. Tam je nutné poučit a zainteresovat do péče i jejich rodinu. Problémem zůstává člověk žijící sám, v nedostatečných hygienických a sociálních podmínkách.

Praktické rady pro diabetiky

Nemocným je třeba zdůrazňovat, že většina defektů vzniká nedokonalou péči o nohy a nošením nevhodné obuvi, a proto i praktické rady směřují tímto směrem.

Nedoporučuje se:

Doporučuje se:

Edukaci je nutno stále opakovat. Její pozitivní efekt se rychle vytrácí!